lillamypysslar.blogg.se

En blogg som handlar om mina syprojekt, och stickprojekt, och virkprojekt, och bakprojekt, och matlagningsprojekt, och inredningsprojekt och alla andra projekt som på något möjligt vis kan räknas som "pyssel". Jag är inget syproffs, så ta mina tips för vad de är: amatörtips som jag önskat att jag fått INNAN jag sydde fel. Med det sagt önskar jag er Välkomna!

Bärschal

Publicerad 2014-06-11 21:53:00 i Babysaker

 
 
Det här är en ruskigt bra grej! Köp 5 meter tunt trikåtyg och sy en till dig själv och en till kompisen som ska få barn, det är mitt tips. Det behövs inget mönster: Dela tyget på längden så du får två fem meter långa och ca 70cm breda bitar. Klipp ändarna till snibbar så de är lätta att knyta. Fålla kanterna runt om (inget måste men det blir snyggare och då rullar de sig inte). Sen är det väldigt fiffigt att sy någon slags markering så man hittar mitten på schalen, tex en liten lapp, ett band eller liknande. Hur man knyter tänkte jag inte visa här för det finns mycket fina instrionsvideos på Youtube. Sök på både "knyta bärschal" och "knyta bärsjal", folk använder båda stavningarna. Det finns en knytteknik för nyfödda (gillade jag inte) där man gör en lite känguruficka för bebisen. Knytningen för ett lite större barn som kan hålla sin egen nacke är dock väldigt stabil. Det är ju bara att prova sig fram och se vilken man gillar. Mycket skönare för ryggen än bärsele. Praktiskt när man lagar mat eller är ute med barnet på tillställningar där man annars skulle behövt bära barnet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Carro

En 30-årig pysslare som inser att jag aldrig blir för gammal för det och vill nu dela med mig av inspirationstips.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela