lillamypysslar.blogg.se

En blogg som handlar om mina syprojekt, och stickprojekt, och virkprojekt, och bakprojekt, och matlagningsprojekt, och inredningsprojekt och alla andra projekt som på något möjligt vis kan räknas som "pyssel". Jag är inget syproffs, så ta mina tips för vad de är: amatörtips som jag önskat att jag fått INNAN jag sydde fel. Med det sagt önskar jag er Välkomna!

Basic tröja

Publicerad 2015-11-04 21:42:48 i Barnkläder är kul

På sommaren ville jag bara ha tröjor till pojken. Lätt att kika ner i blöjan, svalt och lätt att klä på. Min son är inte den som ligger still när man ska knäppa de där tre bodyknapparna i grenen. Nu till vintern har dock bodysarna hamnat överst i klädhögen igen, lättare att få på alla övriga lager utan att det bildas en glipa i midjan. Det här var dock mitt i sommaren. Jag sydde ett par likadana långärmade tröjor, och några med kort ärm. Alla är i storlek 92 och har en mudd i halsringningen. Eftersom jag använde restbitar av jersey till mudden behövde jag göra halsringningen ganska stor och det är jag nu i efterhand inte riktigt nöjd med. Jag tror man antingen får använda riktig muddväv eller sy tryckknappar i ena axelsömmen.
 
Det var inte lätt att få modellen att stå still för fotograferingen men några bilder lyckades jag knäppa. Ofta fick jag muta med den där djäkla nappen.
På den här tröjmodellen gör man en vikfåll i ärmen som är ca 5cm bred. Då kan man vika upp ärmen rejält utan att avigsidan på tyget blir synligt och på så sätt är det tänkt att plagget ska få längre livslängd.
 
På t-shirten har jag gjort ugglan med schablon och textilfärg. Inte alls svårt och jättesnygg så länge den nu håller i tvätten. Det blir sprickor i färgen med tiden.
 
Här blev jag lite tokig och använda precis alla restbitar jag hade av jersey. Om ni följer den här bloggen känner ni nog igen tygerna från plagg som är sydda till mig. Ibland är det synd om barn vars mammor gillar att sy (de får gå runt och se ut som vandrande lapptäcken).
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Carro

En 30-årig pysslare som inser att jag aldrig blir för gammal för det och vill nu dela med mig av inspirationstips.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela