lillamypysslar.blogg.se

En blogg som handlar om mina syprojekt, och stickprojekt, och virkprojekt, och bakprojekt, och matlagningsprojekt, och inredningsprojekt och alla andra projekt som på något möjligt vis kan räknas som "pyssel". Jag är inget syproffs, så ta mina tips för vad de är: amatörtips som jag önskat att jag fått INNAN jag sydde fel. Med det sagt önskar jag er Välkomna!

Piratsängkläder

Publicerad 2015-10-24 21:07:41 i Babysaker

Det känns synnerligen oekologiskt att köpa sängkläder till barnen när det är så enkelt att sy egna. Det går ju att använda ett gammalt bäddset som man blivit trött på eller ett tunnare gardintyg som man hittar på rea (som jag har gjort här). Dessutom är det en djungel med barnsängkläder, det finns ingen standard utan täcken, kuddar, och spjälsängar finns i alla storlekar. Min spjälsäng är 120x60cm, och det tror jag är samma mått som IKEAs. Kudden är från IKEA och är 35x55cm, täcket är också IKEA och mäter 110x125cm.
 
Jag brukar sy örngott och påslakan med dessa mått, jag skippar sömnsmån för det blir bara pösigare och finare om det blir lite trångt för kudden. Jag viker in en 15-20cm lång extraflärp i örngottet. Lakanet tycker jag bör bara minst 50cm längre och bredare än sängen för att kunna vikas runt alla madreasser utan att det glipar. Allt det här är ju en smaksak. Kan bli knöligt också med för mycket tyg runt om. Om man aldrig sytt men är sugen på att börja är väl det här det bästa nybörjarprojektet. Till och med "mönsterkonstruktionen" får man klara själv. Titta bara på ett köpt örngott och påslakan och gör likadant.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Carro

En 30-årig pysslare som inser att jag aldrig blir för gammal för det och vill nu dela med mig av inspirationstips.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela