lillamypysslar.blogg.se

En blogg som handlar om mina syprojekt, och stickprojekt, och virkprojekt, och bakprojekt, och matlagningsprojekt, och inredningsprojekt och alla andra projekt som på något möjligt vis kan räknas som "pyssel". Jag är inget syproffs, så ta mina tips för vad de är: amatörtips som jag önskat att jag fått INNAN jag sydde fel. Med det sagt önskar jag er Välkomna!

Pälsjacka

Publicerad 2015-07-28 10:27:11 i Prova sy ytterplagg

Den här sydde jag i oktober och skulle fota men så fick jag en stor mage och så vidare... Nu har jag fotat den på bordet i alla fall. Mönstret heter "Audrey Fake Fur Jacket" och är från Jenny Hellströms andra bok "Urban Collection". Att sy i fuskpäls var en ny och omtumlande erfarenhet. Att lyckas med sömmarna var ju lätt som en plätt men att hålla rent i syrummet var något helt annat... Jag snöt ut mörkblått snor i flera dagar efteråt och det gjorde Tor-Eskil också som på den tiden hade en liten lekhörna i mitt syrum. Jag fick över en del tyg och hade tänkt använda resterna till vantar men jag är inte sugen på att börja klippa i tyget igen... Om man inte har ett särskilt rum att sy i utan använder köksbordet rekommenderas inte detta material. 
Som foder använde jag en gammal schal. Jag tyckte tyget var jättefint men tofsarna den var prydd med var inte min stil. Dock för att det ska glida bra i ärmarna måste man ha något glatt tyg, här en restbit av ett skjorttyg som jag använt som foder till en regnkappa som jag sydde för flera år sedan. Muddarna är bomull med elastan i, sk Mallorca-stretch från finska Eurokangas. Köpte särkilda pälshyskor, de största jag kunde hitta och ändå var de inte lätta att haka i.
 
Jackan är supermysig att ha på men det blåser rakt igenom den och är ju inte direkt vattenavstötande heller, snarare fastnar all nysnö och måste smältas bort. Men om man vill ha en sportjacka köper man väl en Haglöfs eller nåt... Det här är en jacka att känna sig lite glamourös i. Jag tycker den är supertrevlig att ha på när man ska på någon fest eller ut på krogen. Jag har faktiskt använt den till båda nämnda event en gång vardera men nu lär det nog dröja till nästa gång...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Carro

En 30-årig pysslare som inser att jag aldrig blir för gammal för det och vill nu dela med mig av inspirationstips.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela