lillamypysslar.blogg.se

En blogg som handlar om mina syprojekt, och stickprojekt, och virkprojekt, och bakprojekt, och matlagningsprojekt, och inredningsprojekt och alla andra projekt som på något möjligt vis kan räknas som "pyssel". Jag är inget syproffs, så ta mina tips för vad de är: amatörtips som jag önskat att jag fått INNAN jag sydde fel. Med det sagt önskar jag er Välkomna!

T-shirt

Publicerad 2015-02-23 08:17:25 i Älskade tröja!

Att sy en t-shirt är ju inte svårt. Mönstret är inte heller svårt, du kan rita av en trikåtröja du har eller leta i första bästa mönstertidning. Utmaningen ligger i att göra en tisha som skriker "JAG har gjort den här". Jag är ju helt självlärd när det gäller att sy och därmed är mina projekt sällan perfekt sydda. Vet ni vad som händer när jag lyckats riktigt bra? Ingen fattar att jag sytt det själv! Och det är ju tråkigt! Så om man är alltför duktig på att sy måste man ju markera på plagget att det är one of a kind...
 
Just den här t-shirtens mönster är från Jenny Hellströms första bok. Texten HOME MADE är gjord med shablon och röd textilpenna (båda finns på panduro). Som ni ser har jag gjort den på en separat vit lapp av lakansväv (så om den blir ful är det bara att slänga den och börja om). Man kan sy fast den med många olika tekniker, jag valde den enklaste. Tyckte det blev snyggt med en tät sicksack. Less is more! Den här t-shirten är sydd av trikå av 100% bomull. Det innebär att den inte är så stretchig men i gengäld får man en tröja som inte noppar, som tål tvätt i 60 grader och i vitt håller den hur länge som helst. Fickorna är gjorda av restbitar.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Carro

En 30-årig pysslare som inser att jag aldrig blir för gammal för det och vill nu dela med mig av inspirationstips.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela