lillamypysslar.blogg.se

En blogg som handlar om mina syprojekt, och stickprojekt, och virkprojekt, och bakprojekt, och matlagningsprojekt, och inredningsprojekt och alla andra projekt som på något möjligt vis kan räknas som "pyssel". Jag är inget syproffs, så ta mina tips för vad de är: amatörtips som jag önskat att jag fått INNAN jag sydde fel. Med det sagt önskar jag er Välkomna!

Hur man syr en skalblöja

Publicerad 2014-12-12 14:03:01 i Babysaker

Det enklaste och tätaste sättet är att använda vikblöjor (som bara är ett bomullstyg man viker) och en skalblöja som skyddar mot läckage. Först behöver man förstås ett PUL-tyg och ett mönster, det finns att beställa på tex myllymuksut.com eller kestovaippakauppa.com. Man behöver kardborre, resårband och vikresår. Det går inte med vanlig snedslå.
Nu börjar vi med resårerna i sidorna och längst bak. Nåla fast enligt markeringarna och sy fast med sicksack nära kanten.
Kom ihåg att resåren ska vara supersträckt.
Samma princip längst bak, längst upp.
Nu nålar du fast vikresåren runt. Sträck den inte för mycket i denna fas.
Sy fast med sicksack, jag provade med raksöm men det är båda svårare och mindre hållbart.Nu får du sträcka vikresåren runt de rundade partierna så det blir snyggt.
Klipp ut lagom stora delar av kardborre. Den hårda sidan på insidan av flärparna. Sy fast med tråd i pul-tygets färg.
 
 
Den mjuka kardborren sitter längt upp där fram på pul-tygets utsida/rätsida. Välj vit tråd.
Man behöver inte så många skalblöjor för de behöver inte tvättas varje gång, bara hängas på tork. Tre stycken räcker utmärkt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Carro

En 30-årig pysslare som inser att jag aldrig blir för gammal för det och vill nu dela med mig av inspirationstips.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela