lillamypysslar.blogg.se

En blogg som handlar om mina syprojekt, och stickprojekt, och virkprojekt, och bakprojekt, och matlagningsprojekt, och inredningsprojekt och alla andra projekt som på något möjligt vis kan räknas som "pyssel". Jag är inget syproffs, så ta mina tips för vad de är: amatörtips som jag önskat att jag fått INNAN jag sydde fel. Med det sagt önskar jag er Välkomna!

Favvomössan med blomma

Publicerad 2013-10-23 08:26:42 i Sticka en mössa du också!

 
Det är verkligen favoritmössan. Rolig och personlig och sitter bra på huvudet. Mönster är jättebra för det blir varken för stretchigt eller för löst, här får ni det för det är mitt eget:
 
Lägg upp lämpligt antal maskor delbart med fyra (beror ju på ditt garn och stickor).
Varv 1: 3m r, 1m a
Varv 2: Alla m r.
 
När du är nöjd med längden (här 22cm) så minskar du på 8 stället på varvet tills du har 8m kvar, klipp garnet och dra det igenom maskorna.
 
Virka sen en söt kant: *virka 5 stolpar i en maska, hoppas över en m, virka 1fm i nästa m, hoppa över en m*.
 
Blomman vågar jag inte publicera för det är inte mitt eget mönster, men om ni googlar på virkad blomma tror jag ni stöter på det direkt. Min blomma är gjord med 5 blomblad, det tycker jag blir snyggare än med 6.
 
Och nu säger ni: Jaja men vad har DU använt för garn stickor och maskantal. Jag återkommer om det när jag kommer hem till mössan som ligger i Aavasaksa. Stickor nr 5 i alla fall och garnet är fyrtrådig ullblandning från Morjärvs ullspinneri (som jag inte tror finns kvar längre tyvärr).
 
Och knappen - den är sprättad från en vero moda tröja som blev noppig.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Carro

En 30-årig pysslare som inser att jag aldrig blir för gammal för det och vill nu dela med mig av inspirationstips.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela