lillamypysslar.blogg.se

En blogg som handlar om mina syprojekt, och stickprojekt, och virkprojekt, och bakprojekt, och matlagningsprojekt, och inredningsprojekt och alla andra projekt som på något möjligt vis kan räknas som "pyssel". Jag är inget syproffs, så ta mina tips för vad de är: amatörtips som jag önskat att jag fått INNAN jag sydde fel. Med det sagt önskar jag er Välkomna!

Disktrasor

Publicerad 2013-10-24 22:04:09 i Småprylar till hemmet

 
Det är tipset har ni säkert stött på men det tål att upprepas. Om ni har garn i 100% omercicerad bomull (mercierat garn har en blank yta och suger inte lika bra) blir det världens bästa disktrasor. Det går att använda mercicerat garn också förresten, de blir bättre med tiden.
 
Dessa disktrasor är stickade i rätstickning, lägg upp 36m och sticka tills du har en kvadrat, virka en liten hängögla innan du tar av garnet om du vill, behövs ej.
 
Det blir också fint om du stickar i pärlstickning, dvs 1r, 1a och på nästa varv r över a och tvärtom. Om du har stickor nr 5 tycker jag det blir lagom storlek om du lägger upp 39m, trasorna på bilden tyckte jag blev lite små, men det är ju en smaksak.
 
Man kan också sticka 2r, 2a och byta efter två varv så det blir lite större "rutor". Det enda som inte funkar är slätstickning, för då rullar bara kanterna ihop sig. Resårstickning skulle jag heller inte använda.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Carro

En 30-årig pysslare som inser att jag aldrig blir för gammal för det och vill nu dela med mig av inspirationstips.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela