lillamypysslar.blogg.se

En blogg som handlar om mina syprojekt, och stickprojekt, och virkprojekt, och bakprojekt, och matlagningsprojekt, och inredningsprojekt och alla andra projekt som på något möjligt vis kan räknas som "pyssel". Jag är inget syproffs, så ta mina tips för vad de är: amatörtips som jag önskat att jag fått INNAN jag sydde fel. Med det sagt önskar jag er Välkomna!

Retrokuddar

Publicerad 2013-07-29 12:01:26 i Andra grejer...

Retro/vintagetyger som är snygga är inte precis lätta att få tag i tycker jag. Jag är ingen loppisvandrare, jag blir bara frustrerad av att gå bland allt skräp och har inget tålamod att leda de eventuella skatterna bland allt det andra. Jag förfasas också över vissa loppisar som nästan tar nypris för sina grejer, då är väl ändå hela poängen förlorad. Nåja, ibland har man släktingar som rensat i röran och kommit ihåg att de har ett gudbarn som gillar att sy och då kan man få lägga vantarna på såna här superhärliga ÄKTA retrotyger. Jag tvättade först tyget för att det ska få krympa färdigt och för att se att färgerna håller. Sen är det bara att mäta innerkuddarna. Jag gör alltid fodralet 5x5cm mindre än kudden för att det ska bli extra pösigt. De stora svarta plastknapparna har jag sprättat bort från en trikåtunika som blivit noppig och skev (släng aldrig kläder utan att kolla om du kan sprätta bort någon snygg knapp eller dragkedja).

Nu kanske vän av ordning säger, men vadå, det svartvita tyget är ju Marimekko från 2000-talet. Ja det är det förstås, de kuddarna sydde jag 2009 men de matchar fint med de här "nya" retrokuddarna och soffan som ni ser behöver några stycken för att bli skön.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Carro

En 30-årig pysslare som inser att jag aldrig blir för gammal för det och vill nu dela med mig av inspirationstips.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela