lillamypysslar.blogg.se

En blogg som handlar om mina syprojekt, och stickprojekt, och virkprojekt, och bakprojekt, och matlagningsprojekt, och inredningsprojekt och alla andra projekt som på något möjligt vis kan räknas som "pyssel". Jag är inget syproffs, så ta mina tips för vad de är: amatörtips som jag önskat att jag fått INNAN jag sydde fel. Med det sagt önskar jag er Välkomna!

Egen glögg

Publicerad 2013-12-29 10:18:58 i Julpyssel

 
Jag lovade ju er receptet redan i oktober... får lite dåligt samvete men här kommer det!
 
1 liter äppeljuice
5 dl svartvinbärssaft
En kanelstång
5 nejlikor
10 kardemummakapslar
½ dl råsocker
 
Detta är alltså grundreceptet men jag lägger nästan alltid till mer av kryddorna och dessutom torkad ingefära, stjärnanis och annat som håller på att bli gammalt i kryddlådan. Koka glöggen 10 minuter och låt gärna dra i kastrullen till nästa dag innan du häller upp på flaskor så smakerna lossnar ordentligt.
 
Det bästa med glöggkokande är att man finner nytta till glasflaskor som man sparat under året. Vinflaskor med skruvkork, köpesglöggflaskor och saftflaskor passar jättebra. Man får kämpa med att få bort etiketterna, låta flaskorna dra i varmt vatten och när det gäller Blossas flaskor är det bara att ge upp och istället klistra över en egen etikett för dessa sitter som berg.j

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Carro

En 30-årig pysslare som inser att jag aldrig blir för gammal för det och vill nu dela med mig av inspirationstips.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela